آب حیات
?اگر جدول وجودي ات درست تصفیه و لایروبی شود مجرای آبِ حیات؛
?آبِ حیات مراد علم است که آدم مجرای علم قرار بگیرد
?مجرا یعنی محلِ جریانِ آب، آبِ حیاتِ علمِ نفسِ ناطقۀ انسانی که «عَلَّمَ الادَمَ الاَسماءَ کُلَها» و مجلای ذات و صفات می گردد
مجلا محلِ تجلّی است، ذات و صفات و تمامِ اسماء الله در او متجلی می شود.
تمامِ صفاتِ الهیه در نفسِ ناطقۀ انسانی متجلی می شوند؛ دلسوز می شود؛ این برخلافِ اینستکه کسی فلسفه بخواند عرفانِ نظری بخواند و فقط حرفش را بزند.
?مثلاً بگوید: آدم باید جواد باشد اما هیچ اهلِ جود نباشد؛ بگوید: باید انسان رحمان باشد و مهربان باشد اما بوقتش رسید به هیچکس رحم نکند؛ باید انسان بخشنده باشد باید گذشت داشته باشد حالا که دو نفر دعوا کردند آقا می آید وسط می گوید آدم باید گذشت داشته باشد اما اگر آقا کارش جایی گیر بیفتد حالا پانصد تا واسطه بیایند مگر آقا گذشت می کند؟
پس معلوم هست اسماء الله پیاده نشده؛ حرفش را می زند؛
عبارت خوب می نویسد، می شود آدم کتاب بخواند، می تواند منبر برود، اما بوقتش می بینی حرف پیاده نمی شود.